
Penelope Deltour (°1988)
'Tussentijd'
Sinds haar jeugd brengt Penelope Deltour veel tijd aan zee door. Deze omgeving nestelde zich al vroeg als een veilige haven in haar geheugen. De verwondering die ze keer op keer ervaart wanneer ze de eindeloze vertes en panoramische duinzichten ziet - die zich schijnbaar niet door de mensheid laten dicteren - vertellen steeds een nieuwe (his)story.
Deltour is gefascineerd door deze horizon die haar een letterlijk en zinnebeeldend perspectief biedt; een context die tijd en ruimte doet vertragen in onze turbulente wereld.
“Wanneer ik mij laat omringen door natuur ervaar ik een tussentijd, een staat waarin tijd een relatief begrip wordt. Mijn praktijk laat me toe me in die tussentijd te begeven, en ook de kijker hierin mee te nemen.”
Via het beeld van de duin, dat het vertrekpunt vormt van Deltours observatie- en onderzoeksreeks, wil ze de duinen tot leven wekken. Dit vertaalt zich beeldend in een zachte sluier van zandkleuren in cohesie met de groenachtige mossen en grassen, alsook het lichtspel, die tot leven gewekt zijn door de combinatie van gesso, pigment en potlood.
Tijdens haar creatieproces onderzoekt Deltour haar grenzen van wat ze tekenkundig kan; een proces die een golf aan nieuwe interpretaties voortbrengt. Via constructie contra deconstructie, layer on layer, ontstaat een gelaagdheid dat haar proces en kwetsbaarheid als kunstenaar blootlegt. In elk werk wordt een spanning tussen figuratie en abstractie gecreëerd en gekneed tot een nieuwe realiteit.
Deltours beweegreden om werk te maken vertrekt steeds vanuit de werkelijkheid en het ontsnappen ervan, met de oerkracht van de natuur als facilitator en decor die dit bewerkstelligt. De beelden zijn a.h.w. mentale reconstructies van haar ervaring in de omgeving. Het beeld van de duin wordt opengetrokken en ontdaan van tijds-en plaatsbesef, wat het landschap in een meer universele context plaatst.
De werken zijn bewust niet ingekaderd. Ze blijven open en leven verder buiten hun drager. Deltour neemt als het ware une pièce uit het vergezicht van de duinen. In haar twee- en drieluiken tracht ze de realiteit nog meer te fragmenteren: de lijn die zich vormt tussen de individuele panelen, doorbreekt het beeld en creëert rust, waardoor de beelden nog beter te (be)vatten zijn.
De werken zijn onrustig gemaakt, met veel expressie, waarin de kunstenaar het toeval graag laat meespelen. Het eindresultaat brengt zowel voor haar als voor de kijker (gemoeds)rust.
© Hilde Van Canneyt.
2025
2024
2023
2022
2021
2020
2018
2014
2012
Titel
Formaat


Titel
Formaat
Titel
Formaat


Titel
Formaat

Titel
Formaat

Titel
Formaat